Fargepaletten for Molde sentrum

Visste du at Molde er en av landets best bevarte gjenreisningbyer og at den har sin egen fargepalett?

Skisse over bygningene i Storgata med farge etter fargepaletten. Illustrasjon.

Bykjernen i Molde ble bombet i april 1940. 
Foto: Birkeland.

Mann som går nedover en grusveg. Ruiner av bygninger og noen murbygninger som står igjen. Svart/hvitt foto.

Arkitekturprofessor Sverre Pedersen hadde allerede før krigen planlagt byen. I regi av "Brente steders regulering" ble det etter krigen raskt utarbeidet en revidert reguleringsplan.  Dette ble grunnlaget for gjenreisningsbyen Molde.

Storgata under gjenreisningen, sett vestover. Bakerst ser vi Myrabakken. Bildet er tatt en gang i perioden 1946–1948. 

Storgata med murbygninger på hver side. Gamle bilder og folk som går i gaten. Svart/hvitt foto.

Storgata i 50-åra. Byen har reist seg etter krigen. Bildet er tatt vestover ved krysset til Myrabakken.

Storgata med murbygninger på begge sider Folk på fortau og gamle bilder i gatene. Svart/hvitt foto.

Fra Storkaia en gang i tidsrommet 1953–1957. Vi begynner å se fargene i byen, blant annet Strandegården med sin røde farge.

To menn i frakk på kaia. Gammel kran i forgrunnen og byen i bakgrunnen. Foto.
Byen sett fra litt ovenfra. Sjøen, holmene og fjellrekka i bakgrunnen. Foto.

Byggestilen

Bygningene som ble bygd i gjenreisningstida var som regel på tre etasjer og med saltak av skifer. Selv om bygningene var enkle, var kvaliteten høy på detaljene. I dører og vindusinnramminger var treverket gjerne av teak.

Baldakinene var minimalistisk utformet med kobberbeslag, og balkongene hadde enkle smijernsornamenter.

Mange av bygningene var pusset med mineralittpuss. Det fantes ikke føringer for fargesetting på gjenreisningsbyen, men fram til 1980-tallet var byen langt mer fargerik enn den er i dag.

Molde by sett østover fra kirketårnet i 1956–1957.

Byen sett østover fra kirketårnet. Fjorden og fjellrekka i bakgrunnen. Foto.

Dette flyfotoet fra 1960 viser hvordan Molde sentrum bygges i tråd med planen for Brente byers regulering.

En ensartet bykjerne – kurvet etter sjøfronten. Tverrgående sikt-akser og nøye komponerte byrom og parker skaper kontakt med fjord og fjell.

Storgata, omgitt av bygningene, samt rådhuset, torget og domkirka, utgjør kjernen i gjenreisningsbyen.

Flyfoto av Molde sentrum. Svart/hvitt foto.

Fra Molde sentrum. Foto: Konrad Moe.

Flyfoto Molde sentrum. Foto.

Utsnitt fra gammelt håndkolorert postkort fra Myrabakken. Eier: Kontad Moe.

Fargerike hus i gult, rødt og rosa. Mann i rød genser som sykler og gammel lys blå bil. Foto.

Myrabakken sitt samspill av farger er eksponert fra Storgata.

Gate med hus i lys gult og rødt. Parkerte biler på høyre side av gata. Foto.
Kart som viser området for NB-registeret. Kartillustrasjon

Arbeidet med fargepaletten

Riksantikvaren mener at Molde er en av Norges best bevarte gjenreisningsbyer og har en nasjonal kulturhistorisk verneinteresse. Området som fargepaletten gjelder for, samsvarer omtrent med området for gjenreisningsbyen Molde i riksantikvarens NB-register. Området strekker seg fra starten av Storgata i vest, til starten av Romsdalsgata i øst. 

Prosjektet "Storgatas ansikter" startet i 2017. Bygningsfasadene er viktige for opplevelsen av byen, og målet er en helhetlig fargeplan som gir mer liv til byen.

Multikunster Bent Erik Myrvoll, med bakgrunn fra muralavdelingen ved Kunstakademiet i Stockholm, tar boreprøver av flere fasader i sentrum. Målet er å finne originale farger som har vært brukt.

Metoden tar utgangspunkt i Riksantikvarens kulturhistoriske analyse for å avdekke historiske lag og fortellinger.

Mann som står på kne og borer en rød murvegg. Foto.
Rød murvegg hvor det er boret tre hull. To av hullene er merket med nr. 8 og nr. 7. Foto.

Bent Erik Myrvoll sine boreprøver av utvalgte bygninger har avdekket interessante underliggende farger og pusstyper. Her avdekkes fasadens historie og materialitet lag for lag.

Boreprøver i forskjellige farger er nummerert og satt på en svart plate. Foto.
To personer ved et arbeidsbord med skisser og fargeprøver.

Arkitekt, billedkunstner og professor i farge Mette L'orange har sammen med Bent Erik Myrvoll utviklet selve paletten.

De fleste fasadefargene er basert på jord-/naturpigmenter og er av mineralsk karakter. De er nøye avstemt til farger og materialer som er avdekket ved hjelp av boreprøver i fasadene. Der det ikke har vært avdekket originalfarger er det valgt tidstypiske kulører fra perioden 1940–1960.

Bøtter og spann med fargepulver i forskjellige farger. Foto.

Bygningene i Storgata ble tegnet opp med oversikt over farger i boreprøver, forslag til farger i Keim-kode og dagens farger (2017). Dette var til hjelp når endelige farger i fargepaletten skulle fastsettes.

Gul murpuss prøves ut på en stein. Sparkelskje og bøtter med fargepulver ved siden av. Foto.

Fargepaletten "Storgatas ansikter" er et samarbeid mellom kommunen som prosjektleder, fylkeskommunen og riksantikvaren.

Gårdeiere, næringsliv, politikere, kunstnere, arkitekter og andre viste stor interesse for prosjektet da det ble presentert i 2017.

Dame med mikrofon foran lerret med teksten 'Storgatas ansikter'. Foto.
Menneskemengde som sitter på stoler og ser i samme retning. Foto.

Gjestestova ble brukt til utstilling som viste prosessen og fargepaletten. L’orange og Myrvoll holdt forelesninger, og utstillingen var godt besøkt under jazzfestivalen.

Fargeprøver og bilder henger på hvite vegger i utstillingslokale. Foto.
Skisser av bygninger med farger og fargeprøver henger på en hvit vegg i utstillingslokale. Foto.

I forbindelse med utstillingen hadde Ola Gjendem byvandring om gjenreisningsbyen.

Folkemengde ute står vendt mot mann med mikrofon. Foto.

Den ferdige fargeplanen viser anbefalte farger for bygningene i Molde sentrum og skal brukes ved fremtidige fasadeendringer.

Skisse som viser farger på bygningen i Molde sentrum. Tegning.

Thon Hotell har blitt lysere og litt mer fargerik. Den originale fasaden fra 1953 ble i 2022 pusset opp i henhold til fargepaletten. Eieren har samarbeid tett med bygningsantikvaren hos fylkeskommunen.

Rød, kvadratisk murbygning med teak vindu og dører med omramming. Foto.

Storgata 33 er malt i fargen Keim 9010. Bygget er tegnet av arkitekt Schistad som også har tegnet Storgata 52 og Romsdalsgata  5. Alle disse bygningene er røde, med Keim 9010 som hovedalternativ.

Rød, kvadratisk murbygning med teak vindu og dører med omramming. Foto.
Rød murbygning i tre etasjer. Foto.

Storgata 31 er malt i Keim 9164. Fargen er basert på en boreprøve av fasaden.

Storgata 31 og 33 og Torget 1 og 2 skulle alle ha varme, rødlige farger for å utgjøre hjørnene på torget og knytte disse sammen.

Storgata 8 er malt i to nyanser av grønn; Keim 9402 og Keim 9410. Her er det gjort mye arbeid med å finne de riktige fargene og detaljene.

Fargepaletten som viser alle fargene som kvadratiske ruter på hvit bakgrunn. Illustrasjon.

Fargepaletten viser fargene som skal brukes på hovedfasadene til sentrumsbebyggelsen.

Der det ikke har vært avdekket originalfarger er det valgt tidstypiske kulører fra perioden 1940–60. Disse er også valgt med tanke på at fargene gatelangs skal spille godt sammen, særlig i forhold til varm, kald kontrast.

Det er utarbeidet en veileder som sier noe om materialitet, sekundære farger, og andre bygningselementer som understreker gjenreisningsbyen, det være baldakiner, vindusomramming, rekkverk, skilting og lignende. Gårdeiere oppfordres til å bruke veilederen ved framtidig renovering av bygningene.

Takk til Romsdalsmuseet for bruk av historiske bilder.
Foto: Romsdalsmuseets fotoarkiv. 

Fargepaletten og veilederen er utarbeidet i regi av Molde kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune. Kontakt oss gjerne om du vil vite mer.

molde.kommune.no